tiistai 6. lokakuuta 2009

Kärsittyäni epämääräisistä vatsaoireista vuosien ajan uskalsin vihdoinkin tänä syksynä mennä lääkärille puhumaan vaivoistani. Lääkäri lähetti testeihin. Testien perusteella olin terve - ei keliakiaa, laktoosi-intoleranssia tai muuta selvää syytä oireille. Lääkäri lähetti minut ravitsemusterapeutin pakeille. Terapeutti julisti ongelmieni syyksi tavallista herkemmän vatsan, josta johtuen olin "sairastunut" ärtyneen suolen oireyhtymään eli IBS:ään. Olin samaa mieltä diagnoosin kanssa, mutta terapeutin ehdottama "korjaava" ruokavalio sen sijaan ei saanut minua lääpälleen. Ruokavalioni on nimittäin kasvispainotteinen (en syö lihaa) ja terapeutin mukaan palkokasvit (eli minulle tärkeä proteiinin lähde) pitäisi jättää ruokavaliosta pois. Tavalliset maitotuotteet pitäisi korvata HYLA-tuotteilla. Leivänsyöntiä pitäisi lisätä. Ruisleivän syöminen pitää lopettaa ja mieluummin vaikka valkoisista jauhoista tehtyä leipää tilalle.

Olin hämilläni. Syön muuten terveellisesti, mutta minulla on herkutteluhetkeni kerran tai kaksi viikossa. Olin kuvitellut, että terapeutti ehdottaisi valkoisten viljojen ja sokerin jättämistä ruokavaliosta pois. Sen sijaan hänen ratkaisunsa olikin, että minun pitäisi lisätä leivän syöntiä.

Ravitsemusterapeutin tapaamisen jälkeen oli sellainen olo, että en tiedä enää mistään mitään. Lehdet ovat täynnä kirjoituksia sokerin aiheuttamista ongelmista, mutta minäkö saisin kuitenkin sokeria hyvillä mielin syödä? Ehkä näitä teesejä olisi helpompi noudattaa, jos vatsaongelmat olisivat alkaneet siirryttyäni terveelliseen ruokavalioon. Aikaisemmin kuitenkin (silloin kun oireet alkoivat) ruokavalioni koostui lähinnä valkoisesta viljasta ja söin todella paljon leipää. Tämän jälkeen olen pikku hiljaa siirtynyt terveellisempään ja kasvistäyteläisempään ruokavalioon. Vatsaongelmat ovat kuitenkin jatkuneet. Tuskinpa siis oireet lähtevät alkuasetelmiin palaamalla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...