perjantai 5. helmikuuta 2010

Veri good news

Tänään oli SPR:n veripalvelu työpaikalla käymässä ja luovutin sitten toista kertaa elämässäni verta. Erityisesti minua ilahdutti kuulla, että hemoglobiinini oli kiitosten arvoinen - ei mitenkään itsestäänselvyys tällaiselle semi-kasvissyöjälle. Vertailin arvoja syyskuussa mitattuihin veriarvoihin ja hemoglobiinini oli muutamassa kuukaudessa noussut. Tunnen itseni iloiseksi ja terveeksi! Verenluovutus on hyvä muistutus siitä, kuinka onnellisessa asemassa on, kun on niin terve ja hyvinvoiva, että voi verta luovuttaa (ja vaikka välillä töissä jurppii, niin on silti siistiä, että meillä voi työajalla luovuttaa verta). Fiilis on niin hyvä, että tilasin veripalvelun nettisivulta sähköpostimuistutuksen tulemaan sitten, kun voin taas luovuttaa verta.

Jonkin verran olen aikaisemmin ollut skeptinen sen suhteen, että luovuttamani veri myydään, mutta nyt veripalvelun täti valisti minua ja kertoi, että homma on kovin tarkkaa ja veren hinta määritellään Sosiaali- ja terveysministeriön toimesta.

Sain myös selville veriryhmäni, niin oli vielä pakko tsekata, että mitä se kuuluisa veriryhmädieetti omasta ryhmästäni sanoo. Wikipediasta selvisi seuraavaa:

Blood group O is believed to be the hunter, the earliest human blood group. The diet recommends that this blood group eat a higher protein diet. D'Adamo bases this on the belief that O blood type was the first blood type, originating 30,000 years ago.

En ala mitään veriryhmädieettiä noudattamaan (koska olen vallan tyytyväinen ruokavaliooni tällä hetkellä), mutta ei tuo kuvaus pöllömmältä kuulosta, nyt kun olen oppinut tuntemaan itseäni vähän paremmin.

Tänään olin myös siitäkin syystä itseeni tyytyväinen, että pystyin ilman suurempia houkutuksia sanomaan ei kiitos runebergin tortulle. Olin etukäteen ajatellut, että helmikuussa menen muuten täysin sokerittomalla linjalla, mutta saan syödä runebergin tortun ja laskiaispullaa. Tänään kuitenkin osasin järjellä punnita seuraavia vaihtoehtoja:
  1. Maistaa hetken verran jotakin hyvää, mutta kokea sen seurauksena veren sokerin heittelyjä ja väsymystä.

  2. Olla ilman hetkellistä nautintoa ja pysyä tässä hyvässä, tasapainoisessa olossa.
Tasapaino voitti, ja mieli on iloinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...