torstai 23. kesäkuuta 2011

Uunimunakas with skyr

Nyt kun en enää syö kananmunia aamupalaksi, ovat kananmunat siirtyneet iltaruokiin. Vanhat kunnon uunimunakkaat on otettu taas Napapilven keittön reseptilistalle. Uunimunakkaat ovat siitä käteviä, että niihin voi laittaa vähän mitä vaan. Tänään oli jääkaappi tyhjä, joten munakkaaseen meni sitä mitä jääkaapista löytyi: sipulia, porkkanoita, tomaatteja, oliiveja ja halloumia.

Uunimunakas with skyr (já, maður!)

Munakkaaseen tarvitset siis jonkinlaisen ytimen, esimerkiksi jotain seuraavista:
  • kasviksia (kuullotettua sipulia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, porkkanaa). "Kovat" kasvikset kannattaa ensin pehmentää pannulla tai keittää niitä pari minuuttia vedessä.
  • lämmin- tai kylmäsavulohta
  • ruskistettua jauhelihaa
Munakastaikinana käytä seuraavaa sekoitusta:
  • 4 kananmunaa
  • purkki maustamatonta skyriä
  • suolaa
  • mustapippuria
Lisäksi tarvitset:
  • jotakin juustoa
  • tomaattiviipaleita

Mites tää sitten tehdään?

1. Laita voideltuun vuokaan munakkaasi täyte (eli ne kasvikset, kala tai jauheliha).
2. Ripottele päälle juustoraastetta tai laita päälle halloumi- tai mozzarellajuuston siivuja.
3. Laita juuston päälle tomaattiviipaleet.
4. Kaada vuokaan kananmuna-skyr-seos.
5. Paista 225 asteessa kunnes munakasseos on hyytynyt ja juusto on saanut vähän väriä.

Tänään maistui kukkakaalikeitto

Juhannusmyrskyn kunniaksi Napapilven koekeittiössä valmistui tänään kukkakaalikeitto.

Eat-pray- love -hengessä voit koittaa lausua keiton italialaisen nimen:

Crema di cavolfiore
colle nocciole

E-P-L:ssä muistaakseni sanottiin, että kaikki italian sanat ovat kuin suklaakonvehteja. Tuntuiko tämä siltä? :)

Olin suunnitellut tämän italialaisen keittoreseptin testaamista jo jonkin aikaa ja hasselpähkinät odottivat kaapissa hetkeä päästä pannulle paahtumaan ja sieltä pataan. Kannatti testata, tosi hyvää tuli!

Niille, jotka eivät hyperlinkkiä jaksa klikata, voin kertoa, että keittoon tulee:
- kukkakaalia (duh!)
- omena
- sipulia tai purjoa
- valkosipulia
- hasselpähkinöitä
- kermaa
- perunaa (jätin nämä pois, koska kaapista ei perunoita löytynyt)

Keiton jälkeen oli vuorossa uunimunakas.

Ja jälkkäriksi mansikoita, tottakai!

maanantai 13. kesäkuuta 2011

Jogurttimarinoidut kukkakaalit


Jogurttimarinoitu kukkakaali on mainio ja helppo lisuke vaikkapa kalalle. Sopii erinomaisesti kesään, kun ei tee mieli mitään raskasta syötävää.

Tarvitset:
- kukkakaalin
- kreikkalaista jogurttia (n. 2 dl kukkakaalia kohti)
- suolaa
- yrttejä (esim. ruohosipulia, oreganoa tai timjamia).

1. Höyrytä kukkakaali kypsäksi.
2. Anna kukkakaalin jäähtyä.
3. Sekoita jogurttiin suola ja yrtit.
4. Kun kukkakaali on jäähtynyt, lisää se jogurttikastikkeeseen. Sekoita kunnolla.
5. Anna kukkakaalien maustua jääkaapissa ainakin puolisen tuntia.
6. Tarjoa kylmänä lisukkeena.

Kesän mansikkainen proteiinidrinkki


Tarvitset vain:
- jäisiä mansikoita
- vettä
- maustamatonta heraproteiinia

Laita kaikki blenderiin. Blendaa suhtkoht tasaiseksi juomaksi. Nauti kesäisenä päivänä.

Ps. Kuvassa myös parvekkeen kestosuosikit japaninkellot, jotka jaksavat kukkia toukokuusta syyskuuhun.

sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

Leangains & aktiiviviikonloppu

Leangains-elämää on nyt vietetty viikon verran ja se toimii hyvin! Syön selkeästi vähemmän, mutta olen myös pirteämpi ja vähemmän turvonnut. Jotenkin tämä ateriarytmi tuntuu itselleni luonnolliselta ja hyvältä. Kokeilu jatkuu siis - ainakin parin viikon päästä häämöttävään lomaan saakka. Kuulemma olen myös kaventunut.

Leangainsin mukaan illan viimeisen ja aamun ensimmäisen aterian välillä tulisi pitää 14 (jos on nainen) tai 16 (jos on mies) tuntia. Paras aika treenille on aamu ja aamutreenin jälkeen olisi hyvä vetää päivän isoin ateria. Niinpä viikonloppuna aamut tuli vietettyä treenin parissa.

Lauantaina

Heräsin hiukan ennen kymmentä ja lähdin suoraan salille. Salilla olin hiukan unenpöpperössä, mutta muuten meni hyvin.

Aamutreeni


Treeni koostui:

  • maastavedosta (60-70 kiloa)

  • ylätaljasta (48 kiloa)

  • clean and press 12 kilon kahvakuulalla

  • heilautuksista 12 kilon kahvakuulalla

  • vatsoista

  • sivuburpeeseseista
Ruoka
Treenin jälkeen aamupala kahdentoista maissa: porkkanarieskaa, juustoa ja kananmunaa.

Iltaruoaksi nautitiin kuuden maissa lihapullia, salaattia, uusia perunoita ja jogurttimarinoitua kukkakaalia. Jälkiruoaksi söin itsetehtyä jäätelöä, joka koostui avokadosta, banaanista, mangosta ja kookosmaidosta, mutta ei ollut niin hyvää, että viitsisin julkaista reseptin blogissa. Tuotekehittely jatkuu :)

Liikunta, osa 2
Illalla vuorossa oli vielä reilun kymmenen kilometrin pyörälenkki Haagan Alppiruusupuistoon.

Sunnuntaina

Heräsin kahdeksalta ja kaffittelin kaikessa rauhassa.

Liikunta

Kymmenen jälkeen piti taas "leangainsoptimoida" liikunta eli treenata vähän ennen aamupalaa. Oli kesän ensimmäisen juoksulenkin aika! FiveFingersit jalkaan ja juoksuhame päälle! Juoksenneltiin vartin päässä olevalle liikuntatelineelle, jossa tein kyykkyjä, vedin leukaa ja tein "monkeymonkey"-liikettä, eli heilauttelin itseäni käsivoimin eteenpäin telineellä... kunnes tuli itku pitkästä ilosta, eli huomasin, että nahka oli irronnut käsistä! Herrajumala! Kaikkea sitä liikunta tuo tullessaan. Sitten vaan kipinkapin juosten takaisin kotiin käsiä desinfioimaan ja parantelemaan.... Eli nyt tulee vähän taukoa salitreenistä, kun käsillä ei oikein voi kiskoa mitään.

Aamupala

Aamupala oli luomukefiiriä, porkkanarieskaa, halloumia ja hapankaalia. Ihanaa :)

Liikunta, osa 2

Pyöräily viljelypalstalle ja takaisin. Juurikaan en voinut tehdä viljelyhommia, kun käsien rikkoutunutta ihoa ei viitsinyt mullalle altistaa.

Iltaruoka

Auringossa pyöriminen oli vienyt mehut, joten päätin tehdä jonkinlaisen mansikkagranitan. Lopputulos oli perfection!

Kuuden maissa sapuskana oli jälleen salattia, jauhelihapihvejä ja jogurttimarinoitua kukkakaalia (if it ain't broken, don't fix it!).

Illalla söin vielä rahkan.

Härligt, härligt.

tiistai 7. kesäkuuta 2011

Leangains: muutoksia ruokavalioon

Eilen lähti käyntiin Leangains -kokeilu. Kyseessä on Martin Berkhanin kehittämä tapa syödä. Suurin mullistus omaan ruokailuuni on päivittäin pidettävä 14 tunnin "pätkäpaasto" (intermittent fasting). Leangainsin tarkoituksena voidaan pitää lihasten kasvattaminen ilman lihomista tai rasvanpoltto ilman lihasten menettämistä.

Ruokailurytmini ennen Leangainsia:
- 6.30 aamupala (yleensä pari kananmunaa)
- 10.30 lounas (työpaikkaruokalan tarjoamaa kasvisruokaa)
- n. 14.30 välipala (rahka, omena tai banaani)
- jos salipäivä, niin salin jälkeen protskusmoothie (herajauhetta ja vettä)
- iltaruoka viiden ja kahdeksan välillä (lihaa tai kalaa)
- silloin tällöin iltapala (rahka tai avokado-banaanimousse)

Ruokailurytmini nyt:
- n. 10.30 lounas
- n. 14.30 välipala
- jos salipäivä, niin salin jälkeen protskusmoothie
- iltaruoka viiden ja seitsemän välillä

Eli käytännössä pois jäävät aamupala ja iltapala. Iltaruoan ja lounaan väliin jää vähintään 14 tunnin aika, jolloin en syö mitään. Miehille Leangainsissä suositellaan 16 tunnin paastoa.

Miksi muutos?

Ensinnäkin, tuntuu että syön koko ajan. Ja jos en syö, niin ajattelen ruokaa. Toisaalta siinä ei ole mitään vikaa, mutta mieluummin keskittyisin elämässäni muihin asioihin. Lisäksi vatsani on ennen lounasta aloittanut nykyään kauhean kurina- ja murinakonsertin, mikä on kiusallista. Tuntuu, että kyse ei ole nälästä, vaan ennemminkin ruoan sulattelusta. Haluaisin siis tarjota vatsalleni enemmän aikaa sulattaa ruokaa.

Ja sitten ihan ulkonäkösyistä. Olen käynyt salilla tosi ahkerasti, puntti nousee ja lihasta on tullut. Mutta lihas on piilossa läskin alla!

En tiedä, toimiiko Leangains kohdallani, mutta aion ottaa siitä selvää. Tiedän vain, että aiempi tapani syödä ei ollut minulle se paras mahdollinen, joten katsotaan mitä Leangains tuo tullessaan.

Sanottakoon, että en vielä tiedä kovinkaan paljoa dieetin teoriataustasta, koska päätin kokeilla tätä puolisoni vanavedessä. Tässä kuitenkin asiaan liittyviä linkkivinkkejä:

Bodybuilding.com:in Leangains -ketju
Pakkotoisto.com:illa keskustelua asiasta
Karppaus.infon foorumin pätkäpaasto -keskustelut
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...