maanantai 20. helmikuuta 2012

Parempi olo 9 muutoksella

Kuten aika moni muukin tämän maailman asukki, päätin vuodenvaihteessa ottaa tiukemman otteen omasta hyvinvoinnistani. En tiedä miten muilla on mennyt, mutta minulla on mennyt tosi hyvin.

Itse asiassa, taidan nyt voida paremmin kuin koskaan ennen.

Sekä henkisesti että fyysisesti.

Tänä vuonna elämässäni on ollut monia eri muutoksia enkä tiedä mikä näistä on ollut se varsinainen avain onneen, vai onko kyse kaikkien asioiden yhteisvaikutuksesta. On aina hassua, kun muuttaa monta asiaa samaan aikaan, kun ei voi tietää asioiden vaikutussuhteista.

Tässä joitakin vuoden 2012 uutuuksia sattumanvaraisessa järjestyksessä:

1) Meditaatio

Osallistun tutkimukseen, jossa tutkitaan mindfullnesin vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa minun tulee meditoida 20 minuuttia joka päivä. Olen nyt meditoinut päivittäin kolmen viikon ajan.

2) Ruoansulatusentsyymit

Tämä voi tuntua hassulta onnellisuuden osatekijältä, mutta luettelenkin nyt kaikkia tekemiäni muutoksia. En kuitenkaan vähättelisi entsyymien vaikutusta. En tiedä oliko se sattumaa, mutta ensimmäisenä yönä entsyymien nauttimisen jälkeen hymyilin koko yön. Hymyilin unissani ja hymyilin herätessäni. Se oli todella omituista.

Entsyymit edesauttavat ravintoaineiden imeytymistä ravinnosta. Olen jo pitkään syönyt hyvin, mutta voi olla, että ruoan imeytyminen ei kuitenkaan ole sujunut ihan niin hyvin kuin toivoisi.

3) Olen koukussa salitreeniin.

Treenissä on tosi hyvä vaihe. Käyn salilla kolme kertaa viikossa.

4) Olen ymmärtänyt levon merkityksen.

En ylisuorita kuntoilua. Jos olen väsynyt, annan kropan levätä enkä rehki turhia. Elämässä on stressiä muutenkin.

5) Olen pyrkinyt vähentämään stressiä.

Olen välillä ellun kanana. Meditoin. Katson vähemmän telkkaria. En ota asioita niin vakavasti. Käytän aikaani sellaisiin asioihin, joista pidän.

6) Olen oikeasti noudattanut paleoruokavaliota.

Mark Sisson suosittelee, että paleoruokavaliota pyrittäisiin noudattamaan 100-prosenttisesti, koska 100 %:n yritys johtaa yleensä 80 %:n toteutukseen. Ja se 80 %:n toteutus riittää. Tänä vuonna olen ollut ilman viljoja niin kuin aikaisemminkin, mutta lisäksi olen ollut ilman maitotuotteita. Ja voin ihan loistavasti!

7) Ruokavalion monipuolisuus

Luin vähän aikaa sitten Catherine Shanahanin kirjan Deep Nutrition. Minulle se taisi olla se kirja, joka sai kaiken klikkaamaan. Suosittelen kirjaa todella, todella lämpimästi! Aion kirjoittaa kirjasta oman postauksensa myöhemmin, mutta sanottakoon nyt, että nykyisen näkemykseni mukaan paras ruokavalio on monipuolisin ruokavalio. Paleo ei ole hyvä, jos se tarkoittaa jauhelihan, bataatin ja pähkinöiden puputtamista päivästä toiseen. Karppaus ei ole hyvä, jos se tarkoittaa kaalia ja kermaa päivästä toiseen. Kasvisruokavalio ei ole hyvä, jos se tarkoittaa soijatuotteita päivästä toiseen. Omalla kohdallani tämä ruokavalion monipuolisuus tarkoittaa uusiin resepteisiin ja ruoka-aineisiin tutustumista. Yritän päästä yli sisäelinkammosta ja laittaa niistäkin ruokaa. Luulen, että jauhemaksapihvien aika koittaa parin viikon päästä.

8) Luu- ja lihaliemet

Tämä on oma pykälänsä, ehdottomasti. Tällä hetkellä todella tärkeä osa ruokavaliotani.

9) Kiitollisuus

Olen kiitollinen niistä asioista, jotka elämässäni ovat hyvin. Perhe, koti, ystävät, terveys. Kaikilla ei ole kattoa pään päällä tai mahdollisuutta tehdä ruokakaupassa valintoja. Minulla on. Kaikki elämässäni ei todellakaan ole täydellistä, mutta tärkeintä on olla kiitollinen niistä asioista, jotka ovat hyvin. Pitää keskittyä positiivisuuteen.

Tässä siis olivat hyvinvointini uudet kulmakivet. Ovatko ne kaikki tärkeitä? En tiedä. Toimivatko ne muille? En tiedä.

Sen tiedän, että olen nykyään onnellinen. Hymyilen. Olen huomattavasti ulospäinsuuntautuneempi kuin kolme kuukautta sitten.

Olen terve. Mieli voi hyvin, vatsa voi hyvin.

Haluan syödä ruokaa, en herkkuja. Teen valintoja, jotka ovat itselleni hyväksi.

Osaan arvostaa sitä, että olen terve.

1 kommentti:

  1. Kuulostaa tosi hyvältä ja ihan varmasti noilla on suuri vaikutus! Taidan ottaa mallia - helposti unohtuvat jotkut asiat nimittäin. :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...