keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Pari sanaa Leangainsistä

Vaikka minä pidänkin blogin kirjoittamisesta taukoa, niin muut eivät. Siksi siis rikon hiljaisuuteni ja laitan tähän linkin Mark Sissonin informatiiviseen postaukseen pätkäpaastoilusta.

Itse siis olen noudattanut Leangains-nimistä pätkäpaastoprotokollaa kymmenisen kuukautta*. Löydät lisää tietoa omasta Leangains-kokemuksestani blogistani klikkaamalla kyseistä tunnistesanaa, joka löytyy esim. tämän postauksen perästä.

Tässä Mark Sissonin loistava tiivistelmä metodista (koko juttu löytyy täältä):

Leangains

Martin Berkhan’s incredibly popular fasting protocol is slightly more involved than others, but still pretty simple:
  1. A daily 16 hour fast (Martin sometimes recommends 14 for women, who just seem to do better on shorter fasts) during which you eat nothing. Coffee, tea, and other non-caloric fluids are fine.
  2. A daily 8 hour (or 10 for women) eating window.
  3. Three days of weight training, ideally performed at the tail end of the fasting period. To improve performance and muscle protein synthesis, you have the option of consuming 10 grams of branched chain amino acids 10 minutes before the workout.
  4. Always eat high protein.
  5. On training days, eat more carbs and less fat.
  6. On rest days, eat more fat, fewer carbs, and slightly reduce calories.
  7. Most people begin their fast after dinner (say, 9 PM), workout in the afternoon (at around 12 PM), and break their fast immediately post-workout (at around 1 PM), but you can use any schedule you prefer.
  8. Your post-workout meal should have about 50% of your day’s caloric allotment (a real feast).
Who should try it?
Because it’s geared toward people interested in losing fat and putting on muscle and strength, Leangains presupposes that you will also be lifting heavy things several times a week, usually in the fasted state. Therefore, Leangains is best-suited for people who will be training on a regular basis. In fact, it’s probably the most meticulously-designed IF program.
People with steady schedules will have more success than people with erratic schedules. A huge part of Leangains is the hormonal entrainment induced by regular feeding times. Once you get locked into your routine, your hunger hormones will adapt to the schedule, and the fasting should get easier, or even effortless.

Mark Sissonin tekstistä löytyy lisää tietoa muista pätkäpaastoiluprotokollista ja protokollattomasta WHEN-metodista.

Kannattaako näitä kokeilla? Siihenkin löytyy hyvät arkijärkiset perusteet Markilta. Itse mietin tuon kirjoituksen luettuani, että pitäisikö siirtyä Leangainsistä WHEN:iin. Siitä sitten joskus toiste.

---

* Oma leangainsini ei ole sisältänyt kaloreiden tai makroravinteiden laskemista. Tiedän, että monet metodia noudattavat laskevat jokaikisen suupalansa kalorit/makrot ja saavat siten aikaan ihan älyttömän mahtavia tuloksia. Itse en ole kuitenkaan tähän lähtenyt, koska olen ajatellut kaloreiden laskemisen olevan liian stressavaa puuhaa. Voi olla, että koitan tällaista orjallista Leangainsia kesällä, kun muuta stressiä on vähemmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...