lauantai 30. kesäkuuta 2012

Leangains-haasteen tulokset ja paleopohdintaa


Viimeiset kuusi viikkoa ennen lomaa yritin parhaani mukaan elää Leangains-protokollan mukaan (katso kirjoitus Leangains-haasteesta). Laskin kaloreita, pohdiskelin ravintosisältöjä ja makroravinteiden määriä. Vähensin rasvan määrää ruokavaliossa ja yritin tietoisesti syödä enemmän proteiinia. Tuloksena oli se, että laihduin muutaman kilon ja opin paljon syömisestäni. Kaloreiden laskeminen on mielenkiintoista ja sisäinen nörttini pitää siitä (mielestäni kaikki, minkä voi syöttää taulukkolaskentaohjelmaan, on lähtökohtaisesti mielenkiintoista. Etenkin siitä voi rakentaa erinäisiä käppyröitä.)

Kokeilusta opin sen, että jos en "rajoita" syömisiäni, vaan syön "normaalia" (jolla tässä tarkoitan paleota) ruokavaliotani, vaihtelee päivittäinen kalorimääräni todella paljon. Yleensä arkisin syön kaksi ateriaa ja ruokieni yhteenlaskettu kalorimäärä on melko vähäinen. Ateria minun ruokavaliollani tarkoittaa isoa kasaa kasviksia ja vähän pienempää kasaa lihaa. Kun ateria ei sisällä höttöhiilareita, kermoja ja maitotuotteita, niin kalorit pysyvät matalina. Viikonloppuisin nauttimani kalorimäärä on paljon suurempi, koska aamupalaan kuuluu useimmiten jonkinlainen ilman viljoja leivottu leipä ja sen päälle yhtä jos toista. Etenkin nämä leivän päälle ladottavat asiat ovat varsinaisia kaloripommeja!

Oli sitten arki tai viikonloppu, niin suuri osa nauttimistani energioista tulee rasvasta. Rasva on joko raaka-aineissa (syön paljon lihaa, kookosta, avokadoja) tai sitä on käytetty vapaamielisesti ruoan valmistukseen (meidän perheessämme oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä kuluu todella paljon).

Opin kokeilusta myös sen, että "normaali" ruokavalioni on todella vähähiilihydraattinen. Koska en aiemmin ollut selvittänyt yhdenkään ruoan hiilihydraattipitoisuutta, tämä tuli minulle yllätyksenä. Esimerkkinä voin sanoa, että paleon suuri puolestapuhuja Mark Sisson suosittelee, että päivässä ei syötäisi yli 150 grammaa hiilihydraatteja. Niinä päivinä, jolloin ruokavalioni oli puhtaasti paleo, jäivät hiilihydraattimääräni noin 50 grammaan. Leangainsin ohjeiden mukaan minun pitäisi treenipäivinä syödä 243 grammaa hiilihydraatteja ja lepopäivinä 87 grammaa. Kun tajusin, kuinka vähän hiilihydraatteja söin, aloin tietoisesti nostaa niiden määrää ruokavaliossani. Söin perunoita ja riisiä etenkin treenipäivinä. Näin siksi, koska paleoruokavaliosta on ollut itselleni paljon hyötyä (katso lisätietoja esimerkiksi täältä), mutta kärsin edelleen hormoniongelmista. Luulin, että ongelmat ratkeaisivat mahdollisimman tiukalla paleolla. Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Siksi tuntuu nyt hyvältä koittaa toisenlaisia ratkaisuja, kuten hiilihydraattien lisäämistä.

On tärkeää tajuta, että se mikä sopii jollekin toiselle, ei välttämättä sovi itselle. Mitään ruokavaliota ei kannata noudattaa prikulleen vain protokollaa noudattaakseen, vaan itseään ja omaa oloaan kannattaa kuunnella.

Kaloreiden laskeminen on kaiken kaikkiaan hirvittävän teoreettinen ajattelutapa, enkä lähtökohtaisesti ala sitä kenellekään pitkällä tähtäimellä suosittelemaan. Itselleni se kuitenkin toi paljon ahaa-elämyksiä ja ihan terveitä kokemuksia siitä, että jotkut ruokavalioni peruspilariateriat ovat niin vähäkalorisia, että on hyvä pyrkiä syömään vähän myös aterioiden välissä.

Jos haluat lukea lisää Leangains-kokemuksistani, klikkaa alla olevaa leangains-tunnistetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...