lauantai 24. marraskuuta 2012

Ken kuuseen kurkottaa

Vanha suomalainen sanonta kuuluu: "Ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa." Sanonnalla tarkoitetaan, että ei pidä tavoitella kuuta taivaalta; ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa; ei pidä pyrkiä liian korkealle.

Tämä sanonta tuli kuitenkin mieleeni, kun luin The Daily Dietriben kirjoitukset sisäisestä suorittajasta, joka laittaa ihmisen liian tiukalle. Minulle tuo sisäinen suorittaja on ainakin kovin tuttu. Olen myös kantapään kautta saanut kokea, että liiallinen suorittaminen (kuuseen kurkottelu), saa ihmisen ennen pitkää "kapsahtamaan katajaan" eli tipahtamaan maan pinnalle. Jos itseään pistää liian piukoille, kroppa sanoo ennen pitkää stop, tavalla tai toisella. Minä opin unen tärkeyden monta vuotta sitten, kun nukahdin seisaaltani työpaikalle. Käteni oli monta päivää toimintakyvytön, koska olin nukahtaessani rojahtanut  sen päälle. Ja vaurioituneesta kädestä huolimatta olin täysin kanttuvei ja nukuin työpaikan lattialla monta tuntia. Kroppa toden totta sanoo stop, kun se ei jaksa enää.

Kuitenkin tämä yhteiskuntamme on niin suorituskeskeinen ja kulttuurimme arvostaa töitä niin paljon, että sitä edelleen menee mukaan suorittamiseen. Kandintutkinnostani (joka on minulle jo toinen), puuttuu enää muutama kurssi, ja noita kursseja nyt suoritan kuin mielipuolinen. Minulla oli viikko sitten yksi tentti ja pari päivää sitten toinen. Lisäksi pidin viime viikolla ruotsinkielisen esitelmän muutosjohtamisesta, jota jännitin aivan mielettömästi, palautin yhden ryhmätyön ja kirjoitin kandintyötäni aivan liekeissä. Ja tämän kaiken tein siis päivätöideni ohella.

Voitte siis ehkä ymmärtää miksi blogini ei tällä hetkellä kuhise uusia reseptejä tai kertomuksia uusista liikuntakokeiluista. En yksinkertaisesti ole ehtinyt kokkailemaan, enkä totta puhuen juuri liikkumaankaan. Lähinnä olen joogannut kotosalla (thank God for YouTube)!

Niin, ne Daily Dietriben kirjoitukset.

Toinen on nimeltään How to love your inner demons ja se kertoo sisäisen suorittajan kohtaamisesta.

Toinen on ajankohtaisesti nimetty 10 tips for staying sane during the holidays ja siinä on ihan kätevä työkalu, jolla voi miettiä, mitä perfektionismista lopulta hyötyy.

Muita kuulumisia? Tänään aion ottaa iisisti. Minulla on uusin Vogue, uusin Glorian Ruoka & Viini, ja illalla kylään tulevat veli ja käly. Aamupalaleivät ovat nyt uunissa ja jääkaapissa on jättimäinen briejuusto. Iltaa varten on kolmea erilaista glögiä (heh, hurahdin glögiin). Koska tämän vuoden tentit ovat ohi, ei enää tarvitse lukea työmatkoilla tenttikirjoja. Rakastan lukemista, ja tuntuu ihan mielettömältä, että voin tosiaan lukea ihan mitä vain. Tällä hetkellä kesken on Sofi Oksasen Puhdistus ja eilen ostin Caitlin Moranin kirjan How to be woman. Myös hyllyssä olevat vanhat suosikkini, Haruki Murakamin kirjat, houkuttavat.

Ja niin! Murakamista tuli mieleeni, että parin viikon päästä menen Reykjavikiin pitkälle viikonlopulle! (Murakamista tämä tuli mieleeni siksi, että olen aikanaan nähnyt Murakamin Islannissa, ja siellä asuessani olin aivan hulluna Murakamin kirjoihin). Voipi olla, että pitää siis ottaa yksi Murakami reissuun mukaan.

Joulukuu vaikuttaa kyllä aivan mielettömän kivalta kuukaudelta. Whii!



Kuva Reykjavikista on peräisin osoitteesta http://trainedmonkey.tumblr.com/image/36370430554.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...